Gisteren was Mia voor de eerste keer in mijn praktijk. Ze is 8 jaar en heeft het talent van hooggevoeligheid. Dit maakt onder andere dat ze emoties heel intens ervaart. Om met zulke intense emoties om te leren gaan, gebruik ik mijn emotiekaarten. Bij Krachtig vroeg ze mij waarom er hartjes omheen stonden. Ik legde haar uit dat als je je krachtig voelt, je dan ook liefde voor jezelf voelt. “Ik voel nooit liefde voor mezelf”, reageerde Mia sip.
Dit raakt natuurlijk.
Mia’s zelfvertrouwen is vrij laag. Ze voelt zich zo anders, zelfs anders dan de vriendinnen, die nog het meest op haar lijken. Daarnaast voelt ze zich regelmatig niet gehoord, voelen veel dingen onrechtvaardig voor haar en is ze vaak boos. Ik vroeg haar of er achter die boosheid ook nog andere gevoelens zaten. Ja, dat was het geval: Verdrietig. We gaan dus niet aan de slag met die boosheid, want die is alleen maar het gevolg van een aantal onderliggende aspecten, waaronder die onzekerheid. We dus ook bouwen aan haar zelfvertrouwen. Vandaag hebben we daar al een start mee gemaakt door haar inzicht te geven in diverse aspecten van haar hoogsensitieve talent. Zodat ze zichzelf (haar emoties, gedachten, gedrag) al wat beter begrijpt. Volgende keer zetten we ook in op het terugdringen van overprikkeling. Overprikkeling vergroot namelijk onzekerheid en onzekerheid geeft stress en maakt dat je minder belastbaar bent. Die negatieve spiraal gaan we doorbreken.
Wil je meer weten over de wisselwerking tussen onzekerheid & overprikkeling, hoe je dat doorbreekt en terugdringt? Dit en meer leer je bij de Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen!
Serie blogs over overprikkeling & stress
Onzekerheid is slechts één van de mogelijke gevolgen (en tevens oorzaken) van overprikkeling en te veel stress. Over andere signalen die ook hierop kunnen duiden, schreef ik ook een blog, die je hier kan lezen:
- Dichtklappen in de klas door stress-reactie
- Controledrang
- Een vol hoofd & boos
- “Ik zie alles heel ver weg”
- Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen