Cursus ‘Beelddenken in de klas’
Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het verbale leersysteem (taaldenken) en het visuele leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.
In de praktijk zien we dat veel hoog sensitieve kinderen denken in beelden, evenals hoog begaafden kinderen, kinderen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD of een vorm van autisme.
Eén van de uitdagingen van beelddenkers is het overwegend talige onderwijssysteem. Niet zelden hebben ze het hier moeilijk mee en kunnen daardoor minder goed meekomen. Vaak hebben de kinderen (en evenmin de leerkrachten) niet in de gaten wat de oorzaak van het onderpresteren is en gaan daarom twijfelen aan zichzelf. Onzekerheid en een negatief zelfbeeld kunnen het gevolg zijn. Met meer kennis over beelddenken kan een leerkracht de lesstof beter aan laten sluiten op het visuele leersysteem en zullen niet alleen de prestaties, maar ook het zelfvertrouwen van de leerling groeien
Inhoud
Deze cursus maakt helder hoe een visuele leerling denkt en leert en geeft praktische tips hoe je als leerkracht meer kan aansluiten op het visuele leersysteem van kinderen.
Onderwerpen
- Wat houdt beelddenken in?
- Hoe herken je een visuele leerling?
- Wat is het verschil tussen taal- en beelddenken?
- Uitdagingen op school
- Lezen
- Spelling
- Rekenen (autmatiseren)
- Concentratie
- Bottom-up & top down
- Visueel & ruimtelijk
- Multiple Choice toetsen
- Veel praktische tips voor een betere aansluiting op het visuele leersysteem.
- Het principe van de visuele leermethode ‘Ik leer anders’
Visueel ingestelde kinderen zijn vaak ook (hoog) gevoelig. Daarom combineert deze cursus goed met de cursus ‘Hoog sensitieve leerlingen in de klas!
Een aantal ervaringen van leerkrachten
“Ik stond er vrij blanco in, maar gaandeweg werd ik enthousiaster en enthousiaster! Waar ik bij aanvang één specifiek kind uit mijn groep in gedachten had, werden het er steeds meer, waarvan ik nu begrijp waarom mijn uitleg soms niet aan komt. En waarom de prestaties achter blijven. En waarom ik ze onzekerder zie worden. Veel ‘aha-belevenissen’ dus! De tips die je gaf, zijn niet alleen waardevol voor de visuele kinderen, maar het gros is veel breder toepasbaar. Ook herkende ik er meer van mezelf in dan verwacht. Op vele manieren was dit dus een zeer inspirerende cursus! Een aanrader voor elke leerkrachten!”
“Ik heb nu meer inzicht over hoe een beelddenker denkt t.o.v. een taaldenker (de twee hersenhelften). En dat ze om te beginnen het complete beeld gezien moeten hebben. Verder heb ik nu meer begrip dat er erg veel in hun hoofd om gaat. Ook de tips die je gegeven hebt spreken me zeer aan!”
“Ik heb nu een beter beeld van wat zich afspeelt in het hoofd van een beelddenker. Ik vond de presentatie erg interessant, met handige tips en handvatten en een duidelijke uitleg.”
“Een prettige lezing, die me veel meer inzicht heeft gegeven in beelddenken. Met praktische tips ter ondersteuning van de lesstof. Het leverde veel ‘Oh ja’ momenten op! Bedankt!”
“Uitstekende tips en een goede introductie van het onderwerp. Zet mij zeker aan het denken en proberen toe te passen in de groep. Hele interessante cursus.”
“De lezing heeft met name de relatie tussen taaldenken enerzijds en beelddenken anderzijds inzichtelijk gemaakt. En de nuances ertussen. Ik heb handige veel tips voorbij zien komen en mijn kennis over ‘Ik leer anders’ is nu vergroot. Een zeer sterke lezing, passend bij de doelgroep: het onderwijs.”
“Je hebt een helder beeld geschetst over beelddenken. In mijn werk als begeleider zijn de tips die je gegeven hebt ook bruikbaar zonder het ‘etiket’ beelddenken. Alles wat werkt om een kind te helpen zich iets eigen te maken en te helpen ontwikkelen is meegenomen. Ook andere kinderen kunnen leren meer gebruik te maken van de rechter hersenhelft. Een prettige voordracht! Bedankt!”
Praktisch
- Mogelijkheden: deze cursus kan als (onderdeel van) studiedag of na schooltijd en eveneens als ouderavond voor ouders en leerkrachten gegeven worden
- Duur (richtlijn): 2,5 uur uur | Waar: in company | Wanneer: datum in onderling overleg | Exacte inhoud: afhankelijk van duur, in onderling overleg vast te stellen
- Combinatie: deze cursus kan goed gecombineerd worden met de mini-cursus Vertaalslag van Ik leer anders+ naar de klas en met de cursus ‘Hoog sensitieve leerlingen in de klas’
- Contact: voor meer informatie kan je contact opnemen met Juliska Bacher via info@eigentijdsekinderen.nl of 06-51048476
Gratis nieuwsbrief & eBook
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook!
De nieuwsbrief met tips en achtergrondartikelen over hoog gevoelige kinderen wordt ongeveer één keer per (anderhalve) maand verzonden. Daarnaast ontvang je bij aanmelding ook het gratis eBook ‘Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen’.
E-mail: info@eigentijdsekinderen.nl Telefoon: 06-51048476 Contactformulier: klik hier