Ervaringen & referenties

Hier kan je lezen over de ervaringen die anderen hebben gehad met de cursussen, de Eigentijdse Kids Begeleiding, Ik leer anders+ en de Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen’. Ook kan je bij Referenties lezen bij welke organisaties Praktijk Eigentijdse Kinderen onder andere cursussen gegeven heeft. En neem ook een kijkje bij In de pers!

Cursussen ouders

Een aantal ervaringen van ouders na het volgen van een mini-cursus:

Moeder van 9-jarige hooggevoelige dochter: “Erg veel dank voor de heldere, prettige en superinteressante presentatie! Zoals je kon zien, werd voor mij opeens heel veel duidelijk. Mijn man en ik hebben dit weekend heel veel gepraat, gehuild en plannen gemaakt hoe we onze dochter beter kunnen begeleiden in haar tocht door het leven. Daarbij heb ik heel erg veel gehad aan jouw supergoed opgebouwde presentatie. Nogmaals vreselijk veel dank!”

Pedagoog en moeder: “Ik heb erg genoten van je lezing. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen.”

Vader van hooggevoelige zoon van 5 jaar: We hebben de cursus als erg informatief ervaren. In de dagelijkse praktijk helpt het om in bepaalde situaties even terug te denken aan de cursus en zo beter begrip te krijgen en te houden waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. Daarnaast heeft het ons erg geholpen om in het algemeen meer kennis te krijgen van een hoog gevoelig kind. Qua gedrag begrijpen we hem wel een stuk beter nu. Al met al dus een erg nuttige cursus geweest; ik zou het mensen met een hooggevoelig kind zeker aanraden!!

Moeder en vader van hoogsensitieve dochter van 12 jaar: Heel verhelderend, goed, informatief en positief. Fijn dat het persoonlijk was en dat er ruimte was voor onze eigen verhalen. Het was een positief verhaal met zeker meer duidelijkheid over hoogsensitiviteit. Veel herkenning ook. Voelt als een stap in de goede richting. De combinatie van presentatie & dialoog/interactie en jouw helderheid/rust & praktische knowhow vond ik heel fijn. Heel erg bedankt!

Moeder van 10 jarige zoon: “Helder, informatief en inspirerend! In 2,5 uur heb je mij veel inzicht gegeven in hoe de zorgen en angst bij mijn zoon werkt. En omdat de sfeer zo fijn was, voelde iedereen zich vrij om zijn ervaringen te delen. Erg waardevol! Morgen gaan we aan de slag met het stappenplan.”

Moeder van 15 jarige dochter: “Dit de eerste cursus die ik bij Praktijk Eigentijdse Kinderen gevolgd heb. Ondanks dat ik al best veel gelezen heb over dit onderwerp, vond ik het een hele leerzame cursus. Met name het gedeelte over de amygdala vond ik zeer verhelderend! Dit te weten, zorgt voor meer begrip naar onze dochter toe, en dat zal ze vast ook aanvoelen, met alle positieve gevolgen van dien! Daarbij vond ik het erg fijn om in contact te komen met andere ouders van HSK’s, en hun ervaringen te horen, en het gevoel te krijgen dat je er niet alleen voor staat. Ook zelf ben ik door deze cursus aangemoedigd om mijn eigen angsten niet uit de weg te gaan, maar om ze “in de ogen te kijken” en te gaan doen waar ik eigenlijk bang voor ben, om zo zelf het goede voorbeeld aan onze dochter te geven.”

Moeder van hooggevoelige dochter van 4 jaar: “Goede koppeling tussen theorie en praktijk. Prettig in een kleine setting. Goede uitleg. Het is toepasbaar en bevestigend en dat is erg prettig. De extra toelichtingen en tips voor thuis zijn heel prettig.”

Vader van hoogsensitieve zoon van 11 jaar: Heel fijn en prettig, goede sfeer. Ik vind het heel waardevol om nu meer inzicht te hebben in de beleving van een hoogsensitief kind en ook de tips waren voor mij heel waardevol.

Moeder van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: Heel goed en helder duidelijk gemaakt wat hoogsensitiviteit bij kinderen is en hoe het zich uit. Het tempo was prettig en afwisselend. Heel mooi, zorgvuldig en goed neergezet. Je vertelt met heel veel overgave en je doet het met een hele prettige stem waar veel rust in zit, zodat je de informatie makkelijk kan opnemen. Ik vond het ook heel waardevol om me bewust te worden van hoe je als ouder op patronen en emoties van anderen kan reageren.

Moeder van 4 kinderen, waaronder een zoon van 6 jaar die hoogsensitief is en een zoon van 12 jaar met een autisme: Het was een hele prettige cursus waarin helder werd duidelijk gemaakt wat hoogsensitieve kinderen anders kunnen ervaren dan andere kinderen. Hierdoor is het mij ook duidelijker geworden wat hoogsensitiviteit allemaal met zich mee brengt en dat maakt dat je het gedrag van je kind of van andere kinderen beter kan plaatsen en rekening kan houden met bepaalde prikkels of emoties. Doordat er veel voor mij duidelijk is geworden ben ik meer flexibel en zie dat een andere aanpak of meer tijd nemen voor situaties soms veel meer oplevert en dat dat uiteindelijk beter is voor het kind en voor het gezin. Deze cursus maakt veel duidelijk aan de hand van voorbeelden, afbeeldingen maar ook doordat het prettig en duidelijk verteld wordt door Juliska Bacher wat beeldenken is, wat je kan doen met faalangst en dat positief bevestigen zo ontzettend belangrijk is. Bijzonder is dat deze cursus mij ook heeft laten zien dat er naast gelijkenissen tussen hoogsensitieve kinderen en kinderen met autisme ook hele duidelijk verschillen zijn. Het was een prettige dag met veel ruimte voor je eigen verhaal. Al met al een hele plezierige ervaring!

Moeder van hoogsensitieve zoon van 13 jaar: super informatief, respectvol en veel ruimte om eigen inbreng en vragen te bespreken. Ik heb erg genoten van de afgelopen 2 dagen. Ik vind dat je heel veel kennis op een goede en gestructureerde manier brengt, heel open en met alle ruimte voor vragen. Ik heb veel baat gehad aan de cursus. Ik kan dingen nu makkelijker in een een kader plaatsen en herken en doorzie dingen sneller. Eigenlijk niets dan lof. Ga vooral zo door!

Vader van hoogsensitieve zoon van 5 jaar: nuttig, compleet en erg interessant. Ik heb nu meer begrip over het waarom van onze zoon.

Moeder van hoogsensitieve dochter van 7 jaar: Leerzaam & duidelijk. Ik heb meer inzicht gekregen in het hoe & waarom bij hoog-sensitieve kinderen. Zowel voor de omgang met mijn zoon, als ook voor meer inzicht in mijzelf. Bedankt!

Moeder van hoogsensitieve zoon van 2,5 jaar: Ik vond het een prettige workshop met veel bruikbare tips. Ook vond ik het heel fijn om zoveel ervaringen uit te kunnen wisselen. Je bent een mooi persoon en brengt de informatie met veel passie en interesse over. Bedankt!

Moeder van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: Ik vond het een heel prettige lezing. Je vertelt de dingen helder en begrijpelijk met hart voor de zaak. Praktisch, open sfeer en veel herkenning!

Moeder van hoogsensitieve dochter van 4 jaar: Ik vond het een fijne en leerzame middag. Leuk dat je boeken over dit thema had meegenomen. Het stuk over ordening heeft veel duidelijk gemaakt, ik begrijp nu beter waarom onze dochter soms zo heftig reageert op veranderingen en nieuwe situaties.

Vader van hoogsensitieve zoon van 7 jaar: Veel herkenning, zowel wat onze zoon betreft als mijzelf. De uitleg was erg verhelderend en het werkt heel verklarend. Mooie verhalen!

Moeder van hoogsensitieve dochter van 4 jaar: Een feest van herkenning! Goede afwisseling tussen theorie en praktijkvoorbeelden. Met veel bezieling en heel helder overgebracht en veel nuttige informatie en tips. Heel fijn dat er tijd was voor eigen inbreng en vragen!

Vader van hoogsensitieve zoon van 6 jaar: De informatie was heel duidelijk, goede opbouw en fijn dat er visuele ondersteuning was. Veel ruimte voor interactie. Alles was interessant. Het had van mij ook langer mogen duren!

Cursussen profs

Een aantal ervaringen van van leerkrachten, pedagogen, nannies en gastouders over cursussen op hun locatie:

Nanny: De cursus vond ik heel verhelderend. Ondanks dat ik meerdere boeken heb gelezen over hoogsensitiviteit, gaf de cursus nieuwe inzichten. Met name hoe ik de ADHD en ASS van mijn kinderen kan plaatsen tegenover mijn hoogsensitiviteit. Ik kreeg meer besef hoe sterk bij hun de intensiteit van de prikkels is en wat hun ‘neutrale staat’ is.
Ik snap nu ook beter de reacties van anderen in het verleden op mijzelf. Ik weet slechts enkele jaren dat ik hoogsensitief ben. Aangezien in mijn familie en vriendenkring hoogsensitiviteit, ASS en ADHD meer voorkomt is het voor mij ‘normaal’ iets anders te zijn dan anderen en waren de reacties op bijvoorbeeld de werkvloer soms een raadsel voor mij. Ik had deze cursus graag eerder gehad!

Juf S: Voorheen was hoog sensitiviteit een ‘vaag’ begrip voor mij. Maar door de duidelijke uitleg en goede voorbeelden heb ik er nu een concreter beeld bij. Nu ik er meer kennis over heb, kan ik het in de klas eerder herkennen en meteen goed handelen. Verder ben ik me meer bewust van het feit dat er hoogsensitieve kinderen bestaan en dat zij anders kunnen reageren. Vooral dat bewustzijn vind ik waardevol. Ik merk dat ik ook bij nieuwe kinderen let op hun reacties en probeer daar op mijn beurt op de juiste manier op te reageren. Ook zijn bepaalde tips die je gegeven hebt zinvol voor meerdere kinderen.

Leerkracht groep 5 over cursus Beelddenken: Ik stond er vrij blanco in, maar gaandeweg werd ik enthousiaster en enthousiaster! Waar ik bij aanvang één specifiek kind uit mijn groep in gedachten had, werden het er steeds meer, waarvan ik nu begrijp waarom mijn uitleg soms niet aan komt. En waarom de prestaties achter blijven. En waarom ik ze onzekerder zie worden. Veel ‘aha-belevenissen’ dus! De tips die je gaf, zijn niet alleen waardevol voor de visuele kinderen, maar het gros is veel breder toepasbaar. Ook herkende ik er meer van mezelf in dan verwacht. Op vele manieren was dit dus een zeer inspirerende cursus! Een aanrader voor elke leerkracht!

Pedagoog: Fijne cursus! Goed voorbereid, veel informatie en leuke afwisseling met oefeningen en filmpje.

Nanny: Een hele fijne en leerzame presentatie! Veel praktische voorbeelden en handige tips. Ik kan hier veel mee in mijn werk.

Juf O: De cursus heeft mij absoluut meer inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen en helpt mij bij het begeleiden van kinderen in de klas. Het laat ook zien dat kinderen over één kam scheren niet mag en kan. En dat we moeten gaan zoeken naar onderwijs waar iedereen zichzelf mag zijn.

Intern begeleider: “Je hebt een helder beeld geschetst over beelddenken. In mijn werk als begeleider zijn de tips die je gegeven hebt ook bruikbaar zonder het ‘etiket’ beelddenken. Alles wat werkt om een kind te helpen zich iets eigen te maken en te helpen ontwikkelen is meegenomen. Ook andere kinderen kunnen leren meer gebruik te maken van de rechter hersenhelft. Een prettige voordracht met veel passie voor de kinderen! Bedankt!”

Pedagoog: Ik vind het belangrijk om alle kinderen te begrijpen en serieus te nemen. Want de volwassene is degene die zich kan aanpassen aan het kind. Kennis van hoog sensitiviteit is dan wel belangrijk. Dat dat heb jij vanavond in ruime mate geboden. Helder en praktisch!

Juf M: Deze cursus heeft mij meer inzicht gegeven in hoog sensitieve kinderen. Met name over wat er fysiek gebeurt en welke benadering een hoog sensitief kind kan helpen. Ik denk dat we zelfs met hele simpele veranderingen (bv. de inrichting) meer tegemoet kunnen komen aan de behoeftes van HSK. Leerkrachten moten in staat zijn te kunnen denken en handelen vanuit verschillen in kinderen. Dat gebeurt eerst vanuit begrijpen. En dat heeft deze cursus mij gebracht!

Pedagoog: Ik heb erg genoten van je cursus. Je staat als een huis met veel kennis en passie. Mijn complimenten! Ik zal je zeker aanbevelen.

Juf G: De cursus heeft mij zeer zeker aan het denken gezet! Het leert je anders te kijken naar kinderen. Zodat kinderen zichzelf mogen zijn en ook leren (aan de groep) hoe ieder kind zijn eigen plek heeft in de groep.

Juf A: Op de PABO leer je wel over dys-dingen, maar amper over deze eigenschap. De cursus heeft mij veel geleerd: het erkennen naar de kinderen toe van gevoelen en benoemen van veranderingen, maar ook waar je mee bezig bent. Vooral het fysieke effect van hoog sensitief zijn, was een eye-opener voor mij.

Juf I: Het belangrijkste effect is voor mij, dat ik na je workshop, meer bewuster ben gaan kijken naar de kids. Ik realiseerde me dat sommige kinderen erg gebaat zijn met even rustig bij me zitten en babbelen. Even uit de hectiek van de klas. Ik heb dan ook een aantal kids in de laatste schoolweken bewust uitgenodigd voor een gesprekje. Ook ben ik me nu meer bewust van wanneer een kind overprikkeld is en wat ik dan kan bieden: rust, ruimte en aandacht. Het waardevolle was zeker ook om samen met mijn collega’s de workshop te ervaren en ieders gevoelens en reacties te zien en horen!

Leerkracht groep 7: Ik heb nu meer inzicht over hoe een beelddenker denkt ten opzichte van een taaldenker (de twee hersenhelften). En dat ze om te beginnen het complete beeld gezien moeten hebben. Verder heb ik nu meer begrip voor ze dat er erg veel in hun hoofd om gaat. Ik heb veel handige tips voorbij zien komen. Een zeer sterke cursus, passend bij de doelgroep: het onderwijs.

Juf E: Alhoewel ik al het één en ander afwist over hoog sensitiviteit hebben de goede uitleg en vele voorbeelden mij nog meer kennis en helderheid gebracht over dit onderwerp. Het zorgt voor meer begrip. Ook de tips waren heel nuttig!

Juf en moeder van hoogsensitieve dochter van 10 jaar: Ik heb meer bewustwording gekregen over hoe je om moet gaan met gevoelige kinderen, in hoe zij denken en handelen. Het was heel interessant, ga zo door!

PABO studente: De cursus gaf veel achtergrondinformatie en tips, waardoor ik gedragingen en reacties nu beter kan begrijpen. Je gaf ook veel bruikbare tips die ik als leerkracht kan inzetten.

Eigentijdse Kids Begeleiding

Een aantal ervaringen met de Eigentijdse Kids Begeleiding:

Moeder van hoog sensitieve dochter van 10 jaar: “Het is voor ons mooi om te zien wat de begeleiding met Evelien doet. We zien écht een verandering in haar, ze wordt zelfbewuster. Vanochtend had ik nog een gesprek met haar. Ze heeft morgen schoolreisje naar een pretpark en dat vindt ze erg spannend. Ze ziet er tegenop dat zij dan de enige is de nergens in durft. Het verschil is nu echter dat ze niet druk wordt zoals voorheen, maar het bespreekt. En het geeft mij woorden om met haar in gesprek te gaan. Ik kan haar uitleggen dat het voor haar ook erg spannend is, dat ze gewoon zichzelf mag zijn. Ook dingen mag uitproberen en zichzelf uitdagen, maar ze kan ook sterk zeggen dat ze niet wil. Ze mag gewoon zichzelf zijn. Dat helpt haar!!”

Meisje van 5 jaar: Dit zeer gevoelige meisje wilde ze al niet in een box liggen, omdat deze veel te ruim was en te weinig veiligheid bood. Ze zit nu in groep 2 en heeft – zoals veel hoog sensitieve kinderen – moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding.
Moeder: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn bij Lianne over haar zelfbeeld en over wat ze kan en durft. Waar ze vorig jaar nog hard huilend aan de juf geplakt zat omdat Sinterklaas op school kwam, stond ze dit jaar gewoon vrolijk mee te zingen en ging ze zelfs bij hem op schoot zitten! We zien ook dat ze haar gevoel beter kan uiten dankzij de leuke en speelse oefeningen. Tuurlijk kan ze nog wel eens boos worden en stress ervaren, maar ze kan nu goed aangeven waar het vandaan komt en wat ze moeilijk vindt. Wij kunnen haar hierdoor beter helpen. We merken ook dat de boosheid en stress veel minder lang blijft hangen. Het is heel fijn om te zien dat ze zoveel meer zelfvertrouwen heeft gekregen!”

Moeder van 7-jarige dochter: “Ons meisje werd steeds meer onzeker en vaker boos op zichzelf. Na een paar sessies bij jou begrijpt ze zichzelf beter en is haar zelfvertrouwen gegroeid! Ze ziet nu in dat anders zijn geen probleem is en ze kan ook veel meer rust creëren. Ze staat nu weer heerlijk blij en zorgeloos in het leven!”

Moeder van 9-jarige hoog gevoelige zoon: “De krachtdier oefening, die we bij jou gedaan hebben, heeft heel goed gewerkt! Bij thuiskomst heeft Twan nog een paar keer met veel plezier zijn boekbespreking geoefend. Hij stond als een huis, had er zin in en…haalde een 10! Sindsdien hebben we het vaker over de krachtdieren en heeft hij zelfs zijn wolf al eens aan mij uitgeleend. Dank je wel voor deze mooie ervaring!”

Begeleiding hoogsensitief kind

Moeder van 6-jarige zoon: “Joris had moeite om met zijn emoties om te gaan en ging op school vaak ‘op slot’; hij wilde nergens aan mee doen. Ook was hij vaak boos en bleef daar dan lang in hangen. Na het volgen van de Eigentijdse Kids Begeleiding is hij zeker veranderd! Hij voelt zich meer begrepen, kan beter met zijn emoties omgaan en is sneller uit een boze bui. Hij beseft nu dat het niet erg of raar is om emoties te hebben. Ook is hij nu veel meer open naar andere mensen en durft zijn dans- en zangkwaliteiten enthousiast te uiten! Hij voelde zich snel op zijn gemak bij jou en vond het altijd leuk!”

Vader van 10-jarige zoon: “Hij was erg gesloten en onzeker. Na 4 afspraken bij jou heeft hij veel meer zelfvertrouwen en durft hij veel meer van zichzelf te laten zien. Hij is nu meer open en in contact met anderen en heeft meer plezier op school!”

Ervaringsverhaal: Boze voelsprieten
Lianne is 5 jaar en héél gevoelig. Ze heeft – zoals veel hoogsensitieve kinderen – moeite met drukte, harde geluiden en veranderingen. Dit uit zich in flinke driftbuien, die soms wel 2 uur kunnen aanhouden! Haar moeder Mirjam ging op zoek naar antwoorden en vond deze bij de Eigentijdse Kids Begeleiding. Mirjam: “We zien en enorme vooruitgang bij onze dochter. Vanaf het eerste consult is er een hele grote stijgende lijn!!” Lees hier verder.

Moeder van 5-jarige dochter: “Mijn dochter vond het de eerste keer best eng. Toen het uur echter voorbij was, wilde ze niet meer weg. Het was er leuk en ze mocht knutselen! We gingen naar Juliska, omdat onze dochter moeite had met het wennen op school. Haar gedrag was agressief. Zo is ze qua persoonlijkheid niet, maar zo uitte ze zich, omdat ze het zo ontzettend spannend vond. We merkten dat ze hulp nodig heeft bij het plaatsen van gevoelens en emoties. Ze is een kind wat alles in zich opneemt en jaren later nog letterlijk kan vertellen hoe iets was. Als vierjarige heb je dan een hoop te verwerken. Na een paar afspraken gaat het al een stuk beter. Ook wij snappen haar beter, omdat we meer lezen over hooggevoelige kinderen, elke keer een verslag krijgen van Juliska en we haar ‘huiswerk’ kunnen lezen. Zelf heeft ze het gevoel dat ze gehoord wordt! Wij hebben het gevoel dat ze ons weer hoort. Wat een paar afspraken met Juliska al niet kunnen doen!”

Vader van 6-jarige dochter: “Onze dochter voelde zich niet op haar gemak op school. Ze nam nauwelijks deel aan groepsactiviteiten. Maar na het volgen van de Eigentijdse Kids Begeleiding is zij zelfverzekerder geworden en heeft meer plezier op school! En dankzij jouw lezing op school over hoogsensititeve kinderen kunnen de leerkrachten nu ook beter inspelen op haar behoeften!”

Moeder van 7-jarige zoon: “Voordat hij naar de basisschool ging, had hij een positief zelfbeeld. Sinds hij echter op school zat, kampte hij met grote onzekerheid. Hij was erg kritisch op zichzelf en had geregeld woedeaanvallen. Al na een paar afspraken bij jou had hij bijna geen woedeaanvallen meer! Hij voelt zich nu meer gezien en kan meer zichzelf zijn.”

Moeder van 8-jarige zoon: “Onze zoon schrok erg als de juf in de klas schreeuwde en had moeite met veranderingen. Nu heeft hij geleerd hoe hij de impact van een schreeuwende juf snel en makkelijk los kan laten. Eveneens snapt hij nu beter waarom veranderingen voor hem spannender kunnen zijn en kan hij beter omgaan met de onzekerheid van nieuwe situaties.”

Interview met Olaf en zijn moeder
Olaf is een hoog gevoelige jongen van 11 jaar. Hij had soms last van ‘snelheidsaanvallen’, zoals hij dat zelf noemde. Alles ging dan sneller in zijn hoofd. Soms was hij zo overweldigd door prikkels dat hij zelfs afstand anders ervoer: een muur die dichtbij was, was voor hem heel ver weg.
Het klinkt misschien vreemd, maar het heeft een logische verklaring: door overprikkeling kunnen de hersenen gedesoriënteerd kunnen raken. De hersenen zien dan niet wat de ogen zien, maar een veranderende waarneming van beelden. Ook kan je gevoel van tijd hierdoor versnellen. Door grote overprikkeling kunnen de hersenen in principe elke werkelijke waarneming veranderen
Voor Olaf en zijn moeder was dit één van de redenen om naar HS Kids Begeleiding te komen.

Ik stelde Olaf en zijn moeder de volgende vragen:

  • Hoe vond je het om naar de HS Kids Begeleiding te gaan?
    Olaf: “Leuk en vooral heel erg leerzaam! We deden leuke oefeningen en ik kreeg handige tips.”
    Zijn moeder vertelt dat Olaf vaak een heel druk en vol hoofd had, vooral na een intensieve dag op school. “Maar nu doet Olaf regelmatig bepaalde oefeningen, die hij tijdens de begeleiding geleerd heeft, waardoor hij meer rust ervaart. En hij ging inderdaad met veel plezier naar de begeleiding!”
  • Wat voor verschil merk je?
    Olaf: “Heel veel! Ik heb niet meer zoveel last van snelheidsaanvallen. Voordat ik naar jou kwam, had ik daar veel last van.” Zijn moeder ziet ook dat Olaf op bepaalde punten meer zelfvertrouwen heeft gekregen, omdat dingen duidelijker voor hem zijn geworden. “Hij begrijpt nu waarom hij soms anders reageert dan andere kinderen.” En jezelf begrijpen is een belangrijke stap naar jezelf aanvaarden zoals je bent!
  • Wat heb je geleerd?
    Olaf:”Te veel om op te noemen, maar wel in kleine stapjes. Niet dat je ineens heel veel informatie krijgt in een korte tijd. Ik heb geleerd om het rustiger te maken in mijn hoofd en goed op mijn voeten te staan. De oefeningen om goed op mijn voeten te gaan, vond ik ook heel leuk! Ik gebruik meestal ‘in de knoop, uit de knoop’ en de ‘auratuin’ is ook heel handig.”
  • Hoe heb je dat geleerd?
    Olaf: “Ik luisterde goed naar het verhaal dat je voorlas. We deden leuke opdrachten, op papier en staand. En ik mocht kaartjes trekken, wat ik erg leuk vond!!”

Zijn moeder voegt hier aan toe dat hij bepaalde gebeurtenissen nu bewust probeert op te ruimen, zodat die minder blijven rond spoken in zijn systeem en hij er minder last van heeft. “Hij kan nu over het algemeen beter om gaan met zijn sensitiviteit.”

Ik leer anders+

Een aantal ervaringen met Ik leer anders+:

Mirjam, moeder van een hoog gevoelige en visueel ingestelde dochter uit groep 8: “De ‘Ik leer anders+ training van Juliska is helder van opzet. Het was voor onze dochter heel prettig om zichzelf te herkennen in de voorbeelden die zij gaf. Het maakte duidelijk dat ze niet vreemd is, alleen op een andere manier voelt en denkt. De tips en trucs hebben haar op school enorm geholpen, er zijn veel kwartjes gevallen. Voor de training riep ze regelmatig iets niet te kunnen of snappen. Nu maakt ze haar huiswerk in razend tempo af en heeft veel meer zelfvertrouwen! Een ander kind!

Marina (6 jaar) is een hoog gevoelig meisje dat overwegend in beelden denkt. De juf vindt dat het tempo van lezen omhoog moet en ziet dat ze nog vaak letters door elkaar husselt. Ook leest ze bijvoorbeeld ‘fee’, terwijl er ‘elfje’ staat.
Als haar ouders een mini-cursus over hoog sensitieve kinderen bijwonen, herkennen ze er veel van hun dochter in. Maar ook Erica, de moeder van Marina, ziet veel van zichzelf terug in zowel het hoog sensitieve als in het beelddenken! Omdat ze zelf zo goed weet hoe het is om je ‘anders’ te voelen op school, maakt ze een afspraak voor de ‘Ik leer anders’ begeleiding voor Marina.
In overleg bepalen we de onderwerpen en de frequentie van de afspraken, rekening houdend met de jonge leeftijd van Marina. Ook krijgen ze tips mee om Marina thuis op leuke en luchtige wijze te helpen.
Na elke afspraak merken ze vooruitgang! Na de eerste keer vertelt Erica dat ze duidelijk veranderingen ziet in de tekeningen die Marina zo graag maakt. Die zijn mooier en meer 3 dimensionaal. Ze heeft zelfs een tekenwedstrijd gewonnen! “Dat is geen toeval”, zegt de Erica enthousiast. En dat klopt. Want tijdens de eerste afspraak hebben we het ‘hoofd opgeruimd’. Dit zorgt voor meer rust, een betere focus en een heldere kijk, waardoor haar ruimtelijke inzicht beter tot zijn recht komt.
Bij de volgende afspraak vertellen ze over de vooruitgang bij het schrijven. Geen gespiegelde letters meer! En trots laat Marina de twee boekjes zien, die ze (correct) geschreven heeft!
Bij de vierde en laatste afspraak besteden we aandacht aan het rekenen. Marina reageert enthousiast en maakt spontaan een boekje over de ‘verliefde vriendjes van 10’. Ook vertelt ze dat ze op school een toets gehad hebben en dat ze de op één na beste was!
Op school merkt de juf ook significante vooruitgang bij het lezen en schrijven. Hierdoor staat ze meer open voor tips voor visuele leerlingen. Ze geeft Marina ook een betere plek in de klas, waardoor ze een meer overzicht heeft en minder snel afgeleid wordt.
Erica vat hun ervaring als volgt samen: “Deze training heeft Marina heel goed geholpen! Juliska weet kinderen heel erg op hun gemak te stellen. Marina ging dus ook altijd met plezier naar haar toe. Op school gaat het veel beter en ik zie ook dat Marina meer zelfvertrouwen heeft gekregen en zich nu ‘steviger’ voelt.”

Louise, moeder van de 9-jarige Anna: “Anna was al vanaf baby heel onrustig en wisselend in haar stemmingen. Ze kan heel uitbundig zijn, maar ook erg somber. Sinds 1,5 jaar heeft ze veel moeite met inslapen en op school gaat ze met spelling en rekenen steeds meer achteruit. Ze heeft ook weinig zelfvertrouwen. Na veel google-en kwam ik uit op de website van ‘Praktijk Eigentijdse kinderen’. Wat een herkenning! Ik heb de twee vragenlijsten in gevuld en weet het nu wel zeker: Anna is hoog sensitief en beelddenker! Hoe kunnen we haar helpen?”
Stukje Eigentijdse Kids Begeleiding voor Fysieke focus
We hebben bij Anna eerst aandacht besteed aan lichamelijke focus, oftewel lichaamsbewustwording. Hoog sensitieve kinderen versmelten zo makkelijk met hun omgeving, dat het heel belangrijk is dat ze zich bewust worden van hun eigen fysieke lichaam, wie zij zelf zijn en wat het betekent om hoog sensitief te zijn. Louise: ““Anna was erg onrustig, snel boos en kon zich niet ontspannen. Bij Juliska heeft ze geleerd met haar gevoel om te gaan, waardoor de spanning zich minder opstapelt en ze zich makkelijker kan loslaten. En ze heeft zichzelf beter leren kennen. Ze weet nu wat het betekent om heel gevoelig te zijn en dat daar niets mis mee is. Met de oefeningen die ze geleerd heeft, kan ze nu ook makkelijker bij zichzelf blijven. Dit heeft haar minder onrust en meer ontspanning gebracht!”
Stukje Ik leer anders+ voor mentale focus
Toen Anna meer lichaamsbewustzijn had en lekkerder in haar vel zat, heeft ze met de visuele leermethode ‘Ik leer anders’ geleerd haar mentale aandacht te richten. In de eerste plaats heeft ze de beelden en herinneringen in haar hoofd gescheiden heeft van de lesstof, zodat ze minder associeert op school en zich makkelijker kan concentreren. Anna ervoer ook vaak veel verwarring en frustraties, omdat de talige en lineaire manier van lesgeven niet aansloot op haar manier van denken. Doordat zij zich nu weet van hoe haar hersenen werken, kan ze ook bewust profiteren van de vele voordelen die het beelddenken heeft. Louise: “Anna had weinig zelfvertrouwen op school, vooral door de problemen met rekenen en spelling. Na de eerste sessie was Anna meteen al reuze enthousiast! We zijn thuis aan de slag gegaan met het visueel opslaan van woordbeelden en de tafels. We hebben samen hard gewerkt om Anna’s achterstand in te lopen. Het resultaat is geweldig! Na 3 ‘Ik leer anders’ sessies is Anna bij de Cito toets voor spelling 10 maanden vooruit gegaan en bij rekenen 7 maanden! Anna weet nu dat ze op een andere manier wel goed kan leren!”
Combinatie van Eigentijdse Kids Begeleiding en Ik leer anders+
Louise: “De combinatie van Eigentijdse Kids Begeleiding en Ik leer anders heeft Anna erg goed geholpen. Ze ging er graag naar toe en verliet de sessies altijd met een prettig en ontspannen gevoel. En omdat je er als ouder bij mag blijven, heb ik haar mijn dochter ook beter leren kennen. Ik begrijp nu beter wat het betekent om hoog sensitief te zijn en hoe beelddenken werkt. Dankzij de vele tips die we kregen tijdens de begeleiding en bij de mini-cursus die ik gevolgd heb, kan ik Anna nu beter helpen. Dochter blij, moeder blij!”

Roel is 9 jaar, vrolijk, gevoelig en heel creatief: hij heeft zijn eigen kamer ontworpen. Op school heeft hij vaak zijn werk niet af. De moeilijke sommen gaan best goed, maar met de eenvoudige rekenopdrachten heeft hij moeite. Ook topografie en spelling vindt hij lastig. En hij is onzeker. Roel is een beelddenker.
Bij zijn eerste bezoek voor de ‘Ik leer anders’ training komt Roel wat verlegen binnen. Als ik hem uitleg wat beelddenken is en wat de vele voordelen ervan zijn, roept hij blij uit “Dat heb ik ook!”. Een stukje inzicht in zijn eigen manier van denken en erkenning zorgen er meteen voor dat Roel rechtop gaat zitten en vol aandacht is.
Het eerste wat we doen, is zijn hoofd ‘opruimen’. Daar schikt hij even van. “Maar de plaatjes moeten wel blijven, hoor!” zegt Roel. Natuurlijk. Maar ze krijgen een aparte plek. Net zoals de lesstof voor taal en lezen en die voor rekenen een eigen plek krijgen. Zodat je je tijdens schoolwerk beter kan concentreren en minder snel afgeleid wordt.
Meteen na de eerste afspraak merkt Roel al vooruitgang! Hij heeft samen met zijn moeder de woorden van het dictee op de ‘Ik leer anders’ manier geoefend. En bingo! Hij had voor het eerst een ‘goed’ gehaald!
Bij de volgende bezoeken besteden we aandacht aan het rekenen. We beginnen bij het totaalbeeld (het honderdveld). Daarna gaan we verder met de tafels en het automatiseren van ‘vriendengroepjes’. Dat vind hij niet alleen heel handig, maar ook erg leuk om te doen! Ook werken we aan minsommen met grotere getallen. Roel had daar zelf een complexe strategie voor bedacht – creatief als hij is -, omdat hij niets kon met de aanpak die hij op school aangereikt had gekregen. Dat kan eenvoudiger!
Roel gaat met sprongen vooruit op school: minder spellingfouten, het lezen gaat vloeiender en bijna foutloos en hij krijgt geen hoofdpijn meer bij rekenen! Zijn moeder geeft aan dat ook de positieve benadering veel uit maakt. In plaats van ‘fout’ te zeggen, hebben we het over “het staat niet goed in je hoofd”. En dan heb je ook meteen de oplossing te pakken: even goed in het hoofd zetten!
Twee weken na zijn laatste bezoek mailt Roel’s moeder mij nog een succesverhaal:
“We zijn afgelopen week begonnen met het leren van de topo-toets. We hebben de werkwijze van jou toegepast. We hebben 3 x geoefend, maximaal 15 minuten per keer. Alle plaatsnamen zitten er nu in. Maar het belangrijkste is dat hij het een leuk werkje vond! Hij kwam vrijdag vol zelfvertrouwen de klas uit. Ze hadden klassikaal topo geoefend. Hij kende ze allemaal! Wat was hij blij!”
En deze positieve verandering zet zich voort. Een paar maanden later vertelt Roel’s moeder:
“We merken dat Roel rustiger is geworden. Hij slaapt veel beter, is meer uitgerust en zit beter in zijn vel. Hij was altijd al een vrolijk en opgewekt kind, maar zijn onzekerheden staan hem nu niet meer zo in de weg. Dat is fijn voor hem! Op school gaat het heel goed. Vandaag heeft hij zijn spreekbeurt gehad. Het is erg goed gegaan. Zowel de voorbereiding als de uitvoering! Iedereen blij!”

Rianne (10 jaar) haalt op school hoge cijfers, maar heeft niet echt door hoe goed ze het doet. Ze heeft over het algemeen weinig zelfvertrouwen en veel bevestiging nodig. Zelf zegt ze vaak last te hebben van een druk hoofd. Uit een EEG kwam naar voren dat Rianne auditief erg slecht was, maar visueel enorm sterk. Dit was voor haar moeder Karin reden om Rianne de Ik leer anders training te laten doen
Karin: ”Rianne ging met plezier naar de training en ze vond het absoluut fijn om inzicht te krijgen in haar manier van denken. Wij zien ook dat ze rustiger geworden is, minder snel boos wordt en meer dingen bespreekt of uitspreekt. Ze weet nu dat ze de dingen wel goed doet en is daardoor positiever geworden. Ik kan zeker zeggen dat door deze training haar zelfvertrouwen gegroeid is!”

Training Coach Eigentijdse Kinderen

Een aantal ervaringen van deelnemers van de Training Coach Eigentijdse Kinderen:

Inmiddels hebben veel enthousiaste mensen deel genomen aan de 5 daagse Training Coach Eigentijdse Kinderen! Uit alle hoeken van het land met diverse achtergronden, waaronder kindercoaches, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, kindercoaches, kinderyoga-docenten, energetisch therapeuten, schilderdocenten en bevlogen moeders. Eén ding hadden ze allemaal gemeen; hun passie en wens om gevoelige kinderen nog beter te begrijpen en te begeleiden!

Een aantal ervaringen van de deelnemers:

“Een heel waardevolle en inspirerende training! Ik heb goed inzicht gekregen in de gevoelens en gedachten van hoog sensitieve kinderen. De leerkracht doet ertoe! En dat betekent niet een perfecte juf, maar een echte (authentieke) juf! Ik heb ervaren hoe kleine dingen al een groot verschil kunnen maken! Wij als school zullen stappen moeten ondernemen om deze grote groep kinderen ook te leren zien en er goed mee om te gaan. Ik heb me heel prettig gevoeld, ondanks dat ik zelf niet hoog sensitief ben. De groep was veilig en dat is iets wat jij, Juliska, in een korte tijd hebt gevormd.”

Ervaring met Training Coach voor hoog sensitieve kinderen

“Heel leerzaam, verdiepend en interessant. Ik heb mijn eigen ‘ik’ gevonden! Ik voel me nu veel sterker en rustiger en dit uit zich ook naar mijn werk en gezin toe.”

Heeelemáááál geweldig! Doordat jij professioneel bent en veel rust uitstraalt voelt iedereen zich veilig in de groep. Jij hebt heel veel kennis in huis! De combinatie van wetenschappelijke onderbouwing, praktijkvoorbeelden en de ruimte voor inbreng van vragen en het delen van ervaringen vond ik heel waardevol!

Bos bloemen. Blije deelnemers van de Training 'Coach Eigentijdse Kinderen'Willeke Tjassens, coach in de geestelijke gezondheidszorg: “Het is elke keer een feest om naar de training van Juliska te gaan!”

“Een heel bijzondere ervaring! Heel veel te weten gekomen en geleerd over hoog sensitiviteit, met name wat betreft mijn eigen kinderen en mezelf! En dat alles in een veilige en vertrouwde setting met fijne mensen. De training was een eye opener! Het overtrof mijn verwachtingen; er was veel verdieping op elk vlak en zeker op persoonlijk vlak. Ik gun deze training iedereen die hoog sensitief is: ouders, leerkrachten etc! Juliska, bedankt voor deze bijzondere cursus. De manier waarop je dit allemaal doet is heel fijn en bijzonder. Dank daarvoor!”

“Lieve Juliska, Hartelijk dank voor je inspirerende lessen. Jouw wijsheid geeft mij kracht en vertrouwen, en ook geduld om uit te kijken naar mijn nieuwe pad.”

“Je bent zeer kundig in het onderwerp en de achterliggende psychologie. Bovendien ben je ervaringsgericht en dat heb je allemaal inde cursus ingebracht. Super!”

“Het begrip en de erkenning waren als een warme douch!”

”Ontzettend leerzaam, veel nieuwe ‘inkijkhoeken’ met concrete tools, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, alsmede de ervaring en expertise van jou.”

“De training heeft me ertoe gebracht om nu echt te gaan coachen! Het heeft me zo gesteund, mede dankzij jou, Juliska! Iedereen die zo’n training zoekt, raad ik jou aan. Diep dankbaar ben ik je!

“Erg leuk en leerzaam. Ik heb hier echt iets aan voor mijzelf en voor het opzetten van een eigen praktijk. Ik voel me nu krachtiger en heb meer zelfvertrouwen om een praktijk op te starten.”

“Prettig, leerzaam, eyeopener. Juliska, bedankt en complimenten voor jouw respectvolle houding!”

Bos bloemen en kaarten. Bedankjes van enthousiaste deelnemers van de Training 'Coach Eigentijdse Kinderen'!“Heel waardevol. Kwalitatief zeer goede docente! Ben onder de indruk! De training heeft veel inzicht en herkenning gegeven. Prettig en goed opgebouwd, duidelijke info, fijn gebracht en fijne oefeningen!”

“Ik wist al best veel van hoog sensitiviteit en vroeg me dan ook af of ik nog veel nieuwe dingen zou leren, maar dat is absoluut het geval geweest. Vooral de wetenschappelijke onderzoeken die je aanhaalt, zijn voor mij heel waardevol geweest. Nu kan ik ook naar mijn omgeving toe onderbouwen dat hoog sensitiviteit geen onzin is, maar wetenschappelijk bewezen!”

“Erg boeiend en leerzaam! Ik vond de opzet van de training goed en duidelijk. Verhelderend. Bovendien veel ruimte voor eigen inbreng. Fijne groep, veilige omgeving. Veel nuttige tips, veel geleerd!”

“Het overtrof mijn verwachingen! Wat voor mij het meest waardevol was, was de informatie over wetenschappelijk onderzoek, over wat er in je lijf en brein gebeurt en de zelf geschreven verhalen.”

“Inspirerend, informatief, open sfeer, veilig gevoel! Zeer waardevol! Zowel voor mijzelf als voor mijn praktijk! Ik bruis van de ideeën en heb zin om met de opgedane kennis aan de slag te gaan!”

“Juliska, wat heb jij een passie en drive in het helpen van de kinderen van deze tijd! Dankjewel voor alles!”

“De praktische tips, verhalen met uitgewerkte sessies, literatuur en oefeningen vond ik heel waardevol! Met een goede afwisseling tussen theorie & praktijk en met openheid en een respectvolle benadering van de ander.”

“De wetenschappelijke onderzoeken naar hoog sensitiviteit vond ik het heel waardevol en hoe ik dat kan gebruiken in mijn eigen gezin. Het heeft rust gebracht in mijn soms overvolle hoofd!”

“De training was heel goed en volledig. Het heeft me meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht. Fijn dat er veel ruimte was voor persoonlijke ervaringen. Ik ben me steeds meer bewust wat het voor mij betekent om hoog sensitief te zijn!  Ook vond ik de opdrachten om te creëren heel waardevol.”

“Verbaal erg sterk gepresenteerd en zeer waardevolle casussen!”

“Interessant, leerzaam en een verrijking! Ik begrijp mezelf en mijn kind nu beter! Na de eerste bijeenkomst kon ik gelijk aan de slag met mijn eigen dochter en in de klas. En na de laatste bijeenkomst voel ik me duidelijk meer ‘bij mezelf’.”

“Je hebt veel kennis en ervaring en dat mooi gekoppeld aan de praktijk. Fijn ook dat er veel ruimte was voor vragen en uitwisselen. Je stemt je goed af op de groep.”

Duidelijk, verhelderend, informatief en meteen bruikbaar! Zin om aan de slag te gaan!”

“Het meest waardevol voor mij: de ruimte om samen in gesprek te zijn en de huiswerkopdrachten, die me enorm aan het denken hebben gezet. De feedback daarop heb ik enorm gewaardeerd!”

“Het meest waardevol voor mij: de informatie over overprikkeling, de wetenschappelijke onderbouwingen en de inhoudelijk uitgewerkte sessies, de verhalen en tools die we mee kregen”

“Ik heb veel over mezelf geleerd en daardoor ook over mijn manier van omgaan met mijn eigen kind en leerlingen. Ik heb genoten van de training en je presentatie. De dagen vlogen voorbij!”

“Bijzonder, inspirerend, en soms confronterend.”

Opvoedopstellingen

Een aantal ervaringen van mensen die een opvoedopstelling hebben gedaan:

 

Moeder Ruby na een opstelling: “Het gaat een stuk beter en ik merk duidelijk verschil. Meteen na de opstelling voelde ik opluchting en ontspanning. Ook merk ik duidelijk weer een zeer sterke connectie met mijn moeder. Ze zegt weer ‘Ik hou van je’ en connect nu ook met mij in plaats van alleen met mijn dochter. Heel liefdevol! Ook met mijn broer heeft er een shift plaatsgevonden; hij ziet mij nu meer als vertrouwenspersoon en de band wordt steeds meer supportive en hecht. En ik sta ook heel dicht bij mijn dochter; we knuffelen veel! Heel mooi allemaal dus. Ik vond ook dat jij de sessie heel goed hebt gefaciliteerd. Dank hiervoor! Al met al heeft de opstelling veel losgemaakt en is een mooie stap voorwaarts geweest. Ik kan ook veel meer ontspannen in het nu en dingen loslaten, ook zakelijk.”

 

Vader Tim vertelt over zijn opvoedopstelling:

 

Focus van de opvoedopstelling
“Mijn zoon van 8 jaar liet vaak erg druk, boos, dwingend en soms ook clownesk gedrag zien. Hij vroeg op een negatieve manier erg veel aandacht. Dit leidde bij mij tot frustraties en gevoelens van machteloosheid. En achteraf voelde ik me schuldig, omdat ik mijn zoon vanuit mijn machtspositie uit het irriterende gedrag had gehaald. Dat wilde ik niet meer; ik wil naar zijn zoon uitdragen dat alle emoties er mogen zijn en meer harmonie in ons gezin.”

 

Opvoedopstelling
Tijdens de opstelling kwam naar voren dat vader Tim een last met zich meedroeg van een aantal generaties terug. Hij zag en ervoer wat een grote, belemmerende impact dat op hem gehad heeft en ook in het contact met zijn zoon. De bewustwording hiervan, het doorvoelen van de emoties en het ‘teruggeven’ van de last hadden tijdens de opstelling al een groot helend effect op Tim.

 

Het effect
“Voor mijzelf merk ik een enorme verandering in mijn basis van zijn na de opstelling! Lichter, alsof er een dopje van de snelkookpan is open gezet…! Hierdoor ontstaat er meer ruimte in mijzelf qua basale rust en verbinding met het voelen en mijn “zijn” is verbeterd. Ook de energie tussen mijn zoon en mij is veranderd! Er is meer connectie gekomen, ook meer begrip van mij naar hem door de herinnering aan hoe ik vroeger zelf was. Fijn! Hierdoor is er meer verbinding en ook wel meer rust gekomen in onze verbinding. Ik had in de loop van de jaren al vaker naar deze issues gekeken, maar nog nooit zo’n doorbraak op gevoelsniveau gehad als toen bij jou! Het voelde zeer vertrouwd en veilig bij jou. Je zei op de juiste momenten de juiste dingen en in mijn optiek voelde je precies wat er gaande was. Dankbaar ben ik voor wat er nu heeft kunnen plaatsvinden!“

 

Moeder Sophie vlak na de opstelling: “Ik vond het heel speciaal om dit te mogen meemaken. Nog dezelfde avond heb ik een bijzonder gesprek met m’n dochter gehad. We hebben nog lang gepraat en uiteindelijk is ze heel rustig in slaap gevallen. Ik voelde me ook erg in het moment en voel me ook vandaag rustig. Dank je wel voor de zorgvuldige begeleiding van het proces. Ik vond dat je het erg mooi deed met de kaarsjes en het dekentje erbij. Voelde heel liefdevol.”
Sopthie één maand na de opstelling:  “Ik merk dat de opstelling veel met mij heeft gedaan. Ik voel me krachtiger en meer in mijn lijf. Dus dat is fijn. Ook heeft mijn dochter de laatste tijd heel weinig boze buien gehad. In de jaloezie zie ik helaas nog geen verbetering, maar verder is haar humeur en onze samenwerking heel goed de laatste tijd!”

 

Lotte vlak na de opstelling: “Ik merk dat het nu al veel met me heeft gedaan. Ik heb weliswaar nog geen contact gehad met mijn familie, maar ik voel me toch heel anders. Alsof ik enorm ontspannen ben. Ook merkte ik de afgelopen dagen dat dingen anders zijn dan voorheen. Hoe precies kan ik nog niet helemaal plaatsen. Ik heb het gevoel dat ik de dingen meer vanuit mijzelf benader en uitvoer. En daarbij minder rekening hou met anderen. :-)”
Lotte één maand na de opstelling: “Ik voel nu meer rust en heb minder last van schuldgevoelens. Ook merk ik dat mijn moeder anders op mij reageert! Voorheen kon ze heftig reageren als ze het met een keuze van mij niet eens was, waardoor ik erg onzeker werd en geneigd was om me aan te passen. Nu laat ze de beslissingen meer bij mij en zegt dat wat er ook gebeurt, ze me achter me staat! Ook in de relatie met mijn vriend merk ik positieve veranderingen!”

Referenties

Naast de cursussen met open inschrijving verzorgt Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen ook regelmatig (maatwerk) cursussen voor diverse organisaties, met name in het onderwijs en de kinderopvangHieronder een greep:

Worskhops Begrijp hoog sensitieve kinderen bij Blosse Opvang & Onderwijs

Cursus over hoog sensitieve kinderen bij Blosse           Blosse


Worskhops Begrijp hoog sensitieve kinderen en Omgaan met BOOSheid bij Kinderopvang Welkom Kind Lelystad

Cursussen over HSK en boosheid voor Kinderopvang Welkom Kind


Worskhops Communicatie met Kids en Omgaan met BOOSheid op Gastoudercongres van kinderopvangorganisatie Eigen & Wijzer

Workshops op Gastoudercongres van kinderopvangorganisatie Eigen & Wijzer


Mini-cursus ‘Communicatie met Kids’ voor TopNanny

Cursus 'Communicatie met kinderen' voor de nanny's van Topnanny


Mini-cursus ‘Omgaan met BOOSheid bij Kinderopvang De Boshoeve

Cursus 'Omgaan met boosheid' bij kinderopvang de Boshoeve


Mini-cursus ‘Hoog sensitieve kinderen in de klas’ bij Openbare basisschool Heidepark

Cursus 'Hoog sensitieve kinderen in de klas' bij Openbare basisschool Heidepark


Workshop ‘Bouwen aan Zelfvertrouwen in de klas’ op Nationaal congres ‘Leren leren in de 21e eeuw’ van OinO-advies

Workshop 'Bouwen aan Zelfvertrouwen in de klas' op Nationaal congres 'Leren leren in de 21e eeuw' van OinO-advies          Workshop 'Bouwen aan Zelfvertrouwen in de klas' op Nationaal congres 'Leren leren in de 21e eeuw' van OinO-advies


Workshop over HSK bij OR jaarvergadering van Basischool Binnenmeer

Workshop over hooggevoelige kinderen bij Basischool Binnenmeer           Workshop over hooggevoelige kinderen bij Basischool Binnenmeer


Cursussen over hoog gevoelige kinderen bij de Opvoeddesk in Laren

Cursus 'Begrijp hoogsensitieve kinderen' bij de Opvoeddesk in Laren


Workshops ‘Omgaan met BOOSheid’ en ‘Communicatie met Kids’ op diverse Gastouderdagen van Gastouderland

Workshops ‘Omgaan met BOOSheid’ en ‘Communicatie met Kids’ op diverse Gastouderdagen van Gastouderland


Diverse cursussen over hoog gevoelige kinderen en het omgaan met boosheid bij Gastouderbureau Kroostopvang

Cursussen over gevoelige kindere en boosheid bij Gastouderbureau Kroostopvang


Cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen’ bij Kinder- en naschoolse opvang Kleintje Zuid

Cursus 'Begrijp hoog sensitieve kinderen' bij kinderopvang Kleintje Zuid


Workshop bij een festival van Uitgeverij Servire‘Het Servire Festival aan Zee’

Workshop over eigentijdse kinderen in Tipi tent bij het Servire Festival          Workshop over eigentijdse kinderen bij het Servire Festival aan Zee


Cursus over hoog sensitieve kinderen bij Kieswijs voor pedagogen

Cursus over hoog gevoelige kinderen voor de pedagogen van Kieswijs


Diverse cursussen bij ZoWieZo Kinderopvang

Cursussen over hooggevoelige kinderen en boosheid voor ZoWieZo kinderopvang


Diverse cursussen bij Elite Gastouderbureau

Cursussen over hoogsensitieve kinderen bij Elite Gastouderbureau


Diverse cursussen bij Gastouderbureau Gooi en Eemland

Diverse cursussen bij Gastouderbureau Gooi en Eemland


Cursus over hoog sensitieve kinderen en over Beelddenken voor basisschool Cornelis Jetses

Cursus over gevoelige kinderen en beelddenken voor openbare basisschool Cornelis Jetses


Cursus over Beelddenken en ‘Vertaalslag van Ik leer anders naar de klas’ voor basisschool Jan Woudsma

Cursus over beelddenken en 'Vertaalslag van Ik leer anders naar de klas' voor de basisschool Jan Woudsma


‘Woonkamer-cursus’ voor ouders

Woonkamer cursus over hoogsensitieve kinderen


Cursus ‘Begrijp hoog sensitieve kinderen in de klas’ voor de Katholieke Basisschool De Rietkraag


Cursus 'Begrijp hoog sensitieve kinderen in de klas' voor de katholieke basischool De Rietkraag


Diverse workshops voor TopNanny

 Cursussen over hoogsensitieve kinderen en over communicatie met kinderen voor de nannies van TopNanny         Cursussen over hoogsensitieve kinderen en over communicatie met kinderen voor de nannies van TopNanny


Workshop bij Light Spirit Beurs

Workshop op de Light Spirit Beurs


Themadag Nieuwetijdskinderen bij Reijgersbroeck

 Themadag Nieuwetijdskinderen bij Reijgersbroeck

In de Pers

Taarten van Abel
Een bijzonder dankjewel ontvangen van een bijzonder en gevoelig meisje! Deze prachtige vlindertaart heeft Zene samen met Abel voor mij gemaakt! Hier is de aflevering te zien.

Taarten van Abel voor Juliska

Nominatie HSP Professional van het jaar 2019
Het HSP Congres organiseert, naast interessante workshops en lezingen over hoogsensitiviteit, ook de HSP verkiezing, waarbij in 3 categorieën een HSP Professional van het jaar gekozen wordt. In 2019 stond Juliska in de top 5 voor HSP Professional van het jaar in de categorie Onderwijs & Opvoeding! Lees hier wat een aantal mensen, die op Juliska gestemd hebben, over haar werk gezegd hebben.

Radio Alwareness
Op 5 augustus 2017 in de uitzending geweest bij Radio Alwareness en verteld over hoog sensitiviteit! Heel fijn dat Patricia Mensink op haar zender aandacht besteed aan deze eigenschap!
In dit filmpje is de live streaming via Facebook te zien en de radio-uitzending is hier te horen.

Op Radio Alwareness verteld over hoog sensitieve kinderen

Artikel in J/M voor ouders: “Leer je kind dat hij mag zijn wie hij is!!”
Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen is voor het nummer van januari 2014 – met de naam ‘Gebruik je verstand: Vertrouw op je intuïtie en dat van je kind’- geïnterviewd.  Ze vertelt hierin hoe belangrijk het is dat een kind de ruimte krijgt om op zijn gevoel af te gaan. Zodat hij kan zijn wie hij is. Klik hier om een stukje van het artikel te lezen (pagina 8 en 9).

Tijdschrift J/M voor ouders. Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen is geïnterviewd voor een arrtikel over intuïtie in het J/M Magazin

Boek ‘Mijn vader lijkt op Barbapapa’
Dit prachtige boek van Hermelijn van der Meijden en Erik Buis laat 30 portretten zien van eigentijdse kinderen en hun ouders. Allemaal praten ze over een uniek onderwerp. De ouders geven handige informatie over hoe ze omgaan met hun gevoelige kinderen.

Ook Juliska Bacher van Praktijk Eigentijdse Kinderen en haar dochter zijn voor dit boek geïnterviewd en gefotografeerd.

Meisje in baljurk. Interview voor het boek 'Mijn vader lijkt op Barbapapa'

Artikel in Sensing Magazine
In 2010 verscheen een artikel in Sensing Magazine waarin Juliska Bacher vertelt hoe de geboorte van haar hoog gevoelige dochter heeft geleid tot het opzetten van deze praktijk voor hoog sensitieve kinderen!

Artikel in Sensing Magazine. Mijn dochter heeft mij wakker geschud en zoveel geleerd                     Moeder en dochter. Mijn dochter heeft mij wakker geschud en zoveel geleerd

Ebook. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook: 'Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen'

Gratis nieuwsbrief & eBook

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis eBook!
De nieuwsbrief met tips en achtergrondartikelen over hoog gevoelige kinderen wordt ongeveer één keer per (anderhalve) maand verzonden. Daarnaast ontvang je bij aanmelding ook het gratis eBook ‘Wat je zéker moet weten over hoog sensitieve kinderen’.

2 + 1 =

Contactgegevens. Heb je vragen over je gevoelige kind? Bel of mail me dan!


E-mail
: info@eigentijdsekinderen.nl                  Telefoon: 06-51048476