Emotiekaarten, dichtklappen en stress in de klas

Moeilijk, Verlegen, Klein en Uitgeput. Zo voelde Rick zich op school toen de juf hem een vraag stelde en alle kinderen naar hem keken. “Het was of er honderden ogen heel dichtbij me zaten”, legde Rick uit. Toen ik hem vroeg wat er in zijn lichaam gebeurde, antwoordde hij dat hij ging zweten, helemaal stijf werd, zijn benen gingen trillen en hij kon niet meer praten. “Ik zit dan in een doolhof en kom er niet meer uit.”

Bij de meester gebeurt dit niet. Wel bij de juf. Zij schreeuwt regelmatig in de klas (tegen andere kinderen) en zegt dan “tempo, tempo!” Rick denkt dan dat zij ook boos op hem is. Hierdoor schiet hij, als ze hem een vraag stelt, in een ‘freeze stress response’. Dat is heel heftig voor hem. De juf ziet ook wel dat hij schrikt, maar weet niet hoe ze daarmee om moet gaan en stelt hem dus maar geen vragen meer in de klas. Dit is natuurlijk geen echte oplossing. Dus heb ik het volgende gedaan.

Ik heb Rick, die met het hooggevoelige talent geboren is, uitgelegd hoe het komt dat hij in zo’n situatie reageert zoals hij doet. Zodat hij weet dat dat niet gek is en er niets mis met hem is. Vervolgens heb ik hem geleerd hoe hij ervoor kan zorgen dat heftigere indrukken minder hard binnen komen. En werken we aan het versterken van zijn algehele zelfvertrouwen. Want hoe meer hij vertrouwt op zijn eigen kunnen & zijn, hoe beter hij om kan gaan met moeilijkere situaties.

De juf heeft ook inzicht gekregen en is zich ervan bewust geworden dat Rick haar geschreeuw en bijbehorende emoties zo intens ervaart, dat het voor hem dan voelt of die ook op hem gericht zijn. En dat hij dan geen verbinding meer ervaart en zich onveilig gaat voelen. Zij kan die verbinding weer vrij eenvoudig herstellen door weer contact met hem te maken: een glimlach, een kleine aanraking, een duimpje omhoog of met geruststellende woorden als ‘Dit heeft niets met jou te maken’. Zo voelt Rick zich gezien en begrepen en dus veiliger!

Veilig voelen is de allerbelangrijkste voorwaarde wil een kind tot leren komen. Een kind dat zich in een stressreactie bevindt kan niet helder nadenken, noch concentreren en dus ook niet leren.

Jij kan in jouw werk- en/of privé-omgeving een verschil maken en gevoelige kinderen helpen met kennis over het vroegtijdig herkennen van overprikkeling, fysieke en neurologische gevolgen, onderprikkeling, optimale prikkelcurve, gedrag (zoals controledrang) vertalen naar onderliggende oorzaken & behoeftes, stressreductie korte & lange termijn en tools als de Stress-emmer, rescue kit & spanningsmeter. Dit en meer komt aan bod op Verdiepingsdag ‘Van overprikkeling & stress naar ontspanning’ op zaterdag 28 maart! Wees welkom!

 

Serie blogs over overprikkeling & stress
Onzekerheid is slechts één van de mogelijke gevolgen (en tevens oorzaken) van overprikkeling en te veel stress. Over andere signalen die ook hierop kunnen duiden, schreef ik ook een blog, die je hier kan lezen: