Verdiepingsdag ‘Van overprikkeling & stress naar ontspanning’
Heb jij als ouder of professional te maken met (hoog) gevoelige kinderen, die
- Een vol & druk hoofd hebben?
- Vaak gespannen en snel geprikkeld zijn?
- Regelmatig hoofd- of buikpijn hebben?
- Grote controle-drang?
- Op school dichtklappen of zich totaal niet kunnen concentreren?
- Zich ontladen met driftbuien of snel huilen?
- Onzeker of snel angstig zijn?
- Veel moeite hebben met in- en/of doorslapen?
- Vertekende zintuigelijke waarnemingen?
- Een zeer gevoelige tastzin (huid) hebben?
- Of herken je dit dit bij jezelf?
Dit zijn vaak signalen van stress & overprikkeling! Leer het reduceren en breng meer ontspanning in hun (en jouw) leven!
We leven in een drukke en veeleisende samenleving, waarin iedereen wel een bepaalde mate van stress ervaart en soms overprikkeld is. Een (hoog) sensitief kind echter kan sneller stress ervaren en in hogere mate overprikkeld zijn. Dat heeft alles te maken met zijn aangeboren talenten van gedetailleerd waarnemen, uitgebreid (in- & aan-)voelen, veelomvattend zien, oorverdovend horen, intensief verwerken en diepgaand nadenken. Het is dus van groot belang dat zij hiermee om leren gaan. We kunnen stress immers niet altijd voorkomen, maar wel reduceren en leren hoe je ermee om kan gaan.
Deze verdiepingsdag geeft ouders, leerkrachten, kindercoaches en andere professionals inzichten & handvaten om overprikkeling & stress terug te dringen, zowel bij henzelf als bij gevoelige kinderen! Na deze dag ben je in staat om als het ware een ‘self-care programma’ samen te stellen voor jouzelf en voor de gevoelige kinderen op jouw werk of thuis. Hier zullen jullie levenslang plezier van hebben!
Onderwerpen van deze dag:
- Begrijp overprikkeling
- Wat is overprikkeling/stress?
- Wat maakt HSK & HSP gevoeliger ervoor?
- Onderscheid overprikkeling en eigengereidheid
- Wat gebeurt er fysiologisch en in het brein bij overprikkeling
- Controle-drang: waar komt dit en ander gedrag vandaan en hoe te veranderen
- Korte & lange termijn overprikkeling
- Eerste Hulp bij overprikkeling (korte termijn)
- Wat is onderprikkeling?
- Optimale prikkelcurve
- Oorzaken & tips
- Onderscheid overprikkeling en onderprikkeling
- Overprikkeling voorkomen m.b.v. de Stress-emmer (lange termijn).
- Inzicht: welke stress-factoren vullen de emmer en hoe interfereren ze
- Handvaten & tips per stress-factor om deze te reduceren
- Rescue kit & spanningsmeter
- Casussen uit de praktijk & gelegenheid om vragen te stellen!
Deze verdiepingsdag is een mix van theoretische inzichten, voorbeelden uit de praktijk en oefeningen waarbij we nagaan hoe wel zelf omgaan met spanning en overprikkeling. Daarnaast is er ruim gelegenheid voor het stellen van vragen en delen van ervaringen.
Wanneer en waar?
Datum:
Locatie: Stationsplein 30 in Weesp (nabij Amsterdam). Deze locatie is goed bereikbaar het openbaar vervoer (het bevindt zich tegenover het treinstation van Weesp) en ook met de auto (gratis parkeren).
Algemene voorwaarden: lees hier de algemene voorwaarden
Serie blogs over overprikkeling & stress
Over diverse signalen die kunnen wijzen op overprikkeling en te veel stress heb ik een kleine serie blogs geschreven. Je kan ze hier lezen.
Bekijk ook
- Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen’ voor diepgaande inzichten, wetenschappelijk onderbouwde kennis en heel veel tools voor de begeleiding van hoog gevoelige kinderen
- Verdiepingsdag ‘Omgaan met INTENSE emoties’
- Verdiepingsdag over BOOSheid
- HSP Begeleiding voor hoog sensitieve volwassenen
- Opvoedopstellingen
- Mini-cursussen voor ouders en opvoeders
- Eigentijdse Kids Begeleiding voor hoog sensitieve kinderen
- Ik leer anders+ voor beelddenkende gevoelige kinderen
- Kenniscentrum met informatie over hooggevoeligheid en een vragenlijst om de mate van sensitiviteit van jouw kind na te gaan
Cursussen op maat
Praktijk Eigentijdse Kinderen verzorgt ook cursussen op maat. In overleg kan de inhoud, datum, duur en locatie besproken worden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Juliska Bacher via info@eigentijdsekinderen.nl of 06-51048476.